Arquitecto/Architect: J. Miguel del Rey Aynat |
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Arquitectura rural valenciana. Tipos de casas y análisis de su arquitectura Rural valencian architecture. Types of houses and an analysis of their architecture |
La
Conselleria de Cultura, Educació i Ciéncia, está confeccionando el
Inventario General de Bienes Etnológicos de la Comunidad Valenciana, con
el fin de dar a conocer, preservar y difundir nuestro patrimonio. la casa,
su forma, la disposición de sus espacios, sus elementos de construcción,
y en particular la casa rural, son parte importante de nuestro patrimonio
cultural. Su valoración y catalogación son necesarios para su
protección, y es aquí donde radica el interés de los estudios que creen
las bases teóricas para una lectura Iógica y uniforme de estas
arquitecturas en nuestro ámbito cultural y geográfico.
El trabajo que se publica está inserto dentro de una amplia preocupación por el autor de una aproximación al conocimiento de nuestro patrimonio rural, y es quizás, el punto de partida de todo un proceso de aproximación a esta faceta de nuestra cultura, que se extiende en otros trabajos y publicaciones que nos acercan progresivamente a distintos lugares de nuestra historia agraria y por supuesto, de los hombres y mujeres que la hicieron realidad, conociendo sus casas, sus espacios de habitación, la forma de sus cubiertas, la disposición de sus muros, los tipos de vanos y cualquier otro elemento de su arquitectura. La lectura que Miguel de Rey realiza desde una óptica global y los resultados que se obtienen en el análisis de una determinada época, nos indica la existencia de una unidad cultural importante en nuestra geografía, con más o menos intensidad en determinadas zonas. En el estudio se ha intentado buscar una vertebración, no sólo desde las montañas y planas del Norte de Castellón, hasta las comarcas al Sur del Vinalopó, sino también una lectura entre las llanuras litorales y la montaña interior. Podemos leer en este sentido, cómo la casa, dentro de la alquería o de la masía, responde en determinada época, a un planteamiento similar a la hora de abordar el espacio de habitación, diferenciándose en aspectos propios de su realidad geográfica. Y también cómo el Centro y el Sur de nuestro territorio responden, en esta época alterna, a esquemas uniformadores en arquitectura, coincidiendo con momentos de máximo auge de crecimiento demográfico y constructivo. Los parámetros desde los que se analiza la casa rural y la voluntad de una lectura unitaria en arquitectura entre lo rural y lo urbano, abre nuevas perspectivas a este tipo de análisis, donde la disciplina arquitectónica es la base de la catalogación, abandonando de esta manera otros campos más propios de la geografía o de la economía agraria. Es oportuno este trabajo metodológico para desde él sintetizar y valorar un patrimonio tan rico como nuestra arquitectura rural, que por su ubicación en un paisaje en plena transformación, en muchos casos, necesita de un singular tratamiento y protección para poder transmitir y conservar sus valores a las futuras generaciones. Carmen Pérez García. Directora General del Patrimoni Artistic |
The
Valencian Government’s Ministry of Culture, Education and Science is
drawing up a General Inventory of the Ethnological Wealth of the Valencian
Community in order to divulge, preserve and publicise our heritage.
Houses, with their shapes, arrangements of spaces and construction
features, and particularly rural houses, are an important part of our
cultural heritage and they need to be valued and catalogued so that they
can be protected. For this reason, it is important to be able to draw on
studies that lay down the theoretical foundations for a logical,
consistent reading of these architectures in our cultural and geographic
environment.
"Valencian Rural Architecture" is one example of the author’s wide-ranging quest for a better knowledge our rural heritage. This is the starting point of an entire process of discovery of this facet of our culture that extends to his other works and publications also, progressively taking us to different parts of our countryside’s history and, of course, to the men and women who made it. He shows us their houses, their living spaces, the shape of their roofs, the arrangement of their walls, the types of opening and any other aspect of their architecture. The reading that Miguel de Rey provides from a global viewpoint and the results he obtains in his analysis of a particular period demonstrate the existence of considerable cultural unity in our Community, more or less intensely so in particular areas. This study attempts to read and link all the areas from the mountains and plains of the north of Castellón province to the districts south of the River Vinalopó, from the flat land of the coastline to the mountains of the interior. We are shown how, during a particular period, the houses of alquerías and masías were approached in a similar way when designing the living spaces, despite the differences in certain aspects that are specific to particular geographic areas. We can also see how, during this period of alternates, the centre and south follow patterns that tend towards a certain standardisation, coinciding with the peak moments of population and building growth. The parameters of this analysis of rural houses and the desire to find a reading of architecture that unites rural and urban open up new vistas for this type of analysis, as this catalogue is based on architectural principles and other fields which belong more properly to geography or agricultural economics are therefore set aside. This methodological work is opportune in that it enables a rich heritage such as our rural architecture to be synthesised and valued. Set in a landscape that is rapidly being transformed, in many cases this heritage is in need of singular treatment and protection so that its values may be preserved and handed on to future generations. Carmen Pérez García. General
of Art Heritage |
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Sobre
el libro de Arquitectura rural valenciana Entre los muchos aspectos que presenta el patrimonio rural, este libro se centra en el análisis de la arquitectura del campo valenciano. Surge como un intento de poner en valor la cultura que proviene del mundo agrario, de la que en ocasiones nuestro actual sistema de valores, centrado en el mundo urbano, se encuentra muy alejado. Si deseamos mantener este patrimonio hemos de procurar su puesta en valor y su defensa en una sociedad en transformación, donde el paisaje rural y los elementos que lo configuran son moneda de cambio para conseguir nuevos espacios de especulación urbana. En este sentido, se considera de interés potenciar nuevas lecturas de todo un mundo al que hasta ahora se le ha prestado poca importancia; el paisaje agrario, el mundo rural, las naturalezas artificiales que nuestra cultura ha creado a lo largo del tiempo, así como a los sistemas y parques donde se mantiene un equilibrio natural que ha sobrevivido a los procesos de antropización progresiva de nuestro territorio. Particularmente para los arquitectos es atractivo descubrir el valor del paisaje, sus posibilidades formales, los elementos que lo constituyen, su lógica, su historia. Poder volver la vista atrás y renovar la lectura desde las fuentes, aproximarse a las raíces, a la tierra, acercarse a lo atávico. Este es el reto que se nos presenta para no caer en la brutalidad de la ignorancia, ni en la estupidez del gesto. Cada vez más, intervenir en el territorio, e incluso construir en torno a la ciudad, es construir sobre lo construido, por tanto hemos de conocer nuestro patrimonio, tanto el urbano como el rural y saber mirar nuestro paisaje. Incorporar el valor del patrimonio no catalogado, los valores de la cultura rural, de la naturaleza y del paisaje, porque natural o artificial son difíciles de separar en nuestra cultura. Con ello podríamos hacer más legibles, más diferenciados, más nuestros, los fragmentos de ciudades de nueva planificación, abandonando para siempre esos tejidos indefinidos e impersonales que hoy configuran la periferia anodina y vulgar de nuestras ciudades y pueblos. El libro de Arquitectura Rural Valenciana busca aproximarse a las distintas arquitecturas que encontramos en el territorio valenciano y desmenuzarlas para comprenderlas, porque en el fondo es eso: Un libro de clasificación de casas en el que se ha utilizado una determinada lógica clasificatoria, heredero quizás de aquel romanticismo que intentaba describir el mundo con una dosis de cientificismo. El libro intenta aproximarse a este campo del conocimiento desde una perspectiva quizás algo distinta, abandonando una lectura excesivamente geográfica y centrando el análisis en los parámetros de la propia arquitectura. Con ello se consigue un cambió en la perspectiva, abandonando la búsqueda de la diferencia, incluso de lo pintoresco, de lo anecdótico, para adentrarnos en lo obvio, en lo directamente constructivo, en un intento de encontrar el común denominador, aquello que es propio en el conjunto de estas arquitecturas, intentando buscar los espacios que podríamos llamar básicos, e incluso rituales, en las casas de estas sociedades vernáculas Este libro pretende también aproximarse a una perspectiva global del territorio valenciano, intentando ver si existe una cultura propia, para lo cual se estudian las arquitecturas que encontramos desde el norte de Castellón al sur de Alicante, incorporando las comarcas litorales y las montañas del interior. Con ello, podemos verificar que existe una manera particular de entender la arquitectura de nuestra casa rural en época moderna. Es precisamente en esta arquitectura de origen moderno en la que mas acento pone el análisis; la arquitectura que se estabiliza a partir de la segunda mitad del siglo XVII y que toma carta de naturaleza con la Academia, creando unos modelos que sin renunciar a aquellas cuestiones que la vinculaban a aspectos y preocupaciones ampliamente compartidas, no perdía de vista las condiciones propias de la cultura constructiva local. Es necesario agradecer a una serie de personas y de instituciones el apoyo que han prestado a este libro, y sin cuya participación el trabajo realizado tendría poca trascendencia social. Pero sobre todo quiero agradecer la labor de los protagonistas de nuestra arquitectura rural, de aquellas personas que con su esfuerzo han levantado, conservado y amado una arquitectura muchas veces ignorada, poco valorada, y en el mejor de los casos aceptada por su pintoresquismo. Una arquitectura entendida en ocasiones como fuera de la lógica de nuestro discurso cultural. Es de justicia agradecer la colaboración anónima de esas personas que han prestado su casa para ser fotografiada, medida y analizada, y que luego, en ocasiones tras invitar a almorzar al autor, le han hecho partícipe de sus preocupaciones. Valencia, junio de 2000 |
About
Rural Valencian Architecture One of the many aspects of our rural heritage is the architecture of the Valencian countryside. This book focuses on examining it, in an attempt to raise awareness of the value of the culture of the farming world, which is sometimes very different from our present urban-centred set of values. If we wish to preserve this heritage we have to ensure that it is appreciated and defended in a changing society where the rural landscape and the elements that shape it are considered expendable and exchangeable for new spaces for urban speculation. For this reason, I believe it is important to foster new readings of an entire world to which little attention has been paid up to now: the agricultural landscape, the rural world, the artificial nature that our culture has created over time, as well as the eco-systems and parks that have survived the progressive anthropisation of our land and still maintain a natural balance. Architects in particular find it interesting to discover the value of the landscape, its formal possibilities, the elements that shape it, its logic, its history. It is fascinating to look back to the sources and renew our understanding, to draw closer to the roots, to the earth, to approach what is ancestral. This is the challenge we must meet if we are not to fall into brutish ignorance nor stupid gesture. To act on the land, even to build near a town, is, increasingly, to build over what has been built. We must therefore get to know our heritage, both urban and rural, and know how to look at our landscape. We must take into account the value of the heritage that is not listed, the values of our rural culture, of nature and of the landscape, since natural and artificial are concepts that are difficult to separate in our culture. In this way we can make the newly planned fragments of our towns more legible, more differentiated, more our own, and abandon for ever the imprecise, impersonal layouts that currently constitute the vulgar, anodyne periphery of our cities, towns and villages. "Rural Valencian Architecture" seeks to draw closer to the various architectures that we find in the Valencia region and break them down into their component parts in order to understand them. Basically, this book is a classification of houses according to a specific logic, inherited perhaps from the Romanticism that tried to discover the world with a dose of scientism. This book attempts to approach this field of knowledge from a perspective that is perhaps slightly different. It eschews an excessively geographic angle and centres its analysis on the parameters of the architecture itself. In this way, it achieves a different perspective, forsaking the search for difference, for anecdote, for the picturesque even, and delves into the obvious, into what is directly concerned with construction, in an attempt to find the common denominator, the features that are specific to these architectures. It tries to find the spaces that we might call basic, or even ritual, in the houses of our vernacular societies. It also attempts to move towards a global view of the Valencia region and find out whether it possesses a specific culture of its own. Consequently, architectures are examined from the north of Castellón province to the south of Alicante province, from the coastal districts to the mountains of the interior. As a result, we find that our rural houses from the modern age have a particular way of understanding architecture. This analysis pays particular attention to the architecture of the modern period, which acquired a stable form from the second half of the 17th century and was recognised by the Academy. While the models that were created did not forgo certain features that linked them to widely shared issues and concerns, they never lost sight of the particular conditions of the local building culture. I would like to thank a number of people and bodies for their support for this book, without which my labours would have little social impact. Above all, however, I am grateful for the work of those who have played a rôle in our rural architecture, the people who have put their efforts into building, preserving and loving an architecture that is little valued, often unknown and at best accepted as picturesque, an architecture that is sometimes considered alien to the logic of our cultural discourse. It is only fair to express my thanks for their anonymous assistance to all the people who allowed their houses to be photographed, measured and analysed and sometimes, after inviting me to eat with them, confided in me. Valencia, june 2000
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